Yhdysvaltalaisen hotellitalouden salaisuuksia osa 2

Edellisessä kirjoituksessa tutustuimme vähän yhdysvaltalaisten hotellien kulissien takana tapahtuvaan elämään. Tässä jatkamme siitä vielä, ja minun on pakko tässä vaiheessa jo sanoa, että ainakin oma käsitykseni hotelleista on näiden faktojen myötä hyvinkin muuttunut.

Yhdysvaltalaisen hotellitalouden salaisuuksia

Juomalasien Sitruunatuoksu

Vaikka huonekalukiillon käyttö on nopea ja erittäin tehokas puhdistustapa, sitä ei suositella käyttää kotiolosuhteissa – ei ainakaan säännöllisesti, sillä kiillon seurauksena huonekaluihin muodostuu melko paksu vahakerros, joka on vaikea puhdistaa pois. Suljettujen hotellihuoneiden takana siivoojat kuitenkin käyttävät kyseistä ainetta säännöllisesti, siis sitä sen muotoa, jota myydään ruiskuissa. Sitä ei tiennyt edes Jacob Tomsky, joka oli kirjoittanut amerikkalaisen hotellialan tavoista kokonaisen kirjan, ennen kuin törmäsi huoneen siivoojaan… ja siivooja oli puhdistamassa huoneessa olevia juomalaseja sillä samalla vaharuiskulla. Kyllä lasien puhdistaminen huoneessa on myös siivoojan työtä, mutta välillä sitä tehdään hieman omituisella tavalla. Siitä lähtien olen itsekin pessyt hotellihuoneessa olevia laseja ennen kuin alkaisin ihmetellä yllättävää sitruunan raikkautta tavallisen veden maussa.

Älä Koskaan Maksa Minibaarin Tuotteista

Monet ihmiset ihmettelevät hotellien minibaarien hintoja. Niitä ei kuitenkaan tarvitse aina maksaa – ja sen myöntää jokainen Yhdysvalloissa hotellialalla työskentelevä henkilö. Laskutus minibaarien tuotteista on varmasti vaikein kysymys koko laskussa, sillä laskutusperusteet ovat usein epätarkkoja ja itse prosessi voi olla haastava. Sattuu hintavirheitä, sattuu täyttövirheitä ja vaikka mitä muita virheitä. Yleensä Yhdysvalloissa asia toimii näin: heti kun asiakas aloittaa lauseen, että hänen minibaarissaan ei ollut kyseisiä tuotteita tai hän ei niitä käyttänyt, henkilökunta on jo yliviivannut ne laskusta pois. Jotkut epäkohteliaat asiakkaat saattavat käyttää minibaarissa olevien pullojen sisällön ja sen jälkeen täyttää ne vedellä, sitäkin on tapahtunut. Itselläni tapahtui niin, että nostin hotellihuoneessa olevalta pediltä hienon kynän, ihmettelin sen hintaa jonkun aikaa ja laitoin sen takaisin. Järjestelmä on toiminut elektronisesti ja siitä lähti signaali laskutukseen, ja uloskirjautumisen aikana minulta laskutettiin tämä kynä, jonka hinta on ollut vähän vajaat kolmekymmentä dollaria. Selitin tilanteen eikä kukaan lähtenyt edes tarkastamaan, onko se kynä nyt vielä siellä vai onko se minun laukussani. Minibaarin kanssa sattuneista virheistä kannattaa siis huomauttaa mahdollisimman kohteliaasti ja näin välttyä turhilta maksuilta.

Älä Koskaan Maksa Minibaarin Tuotteista

Hotellihuone Tarjouksessa – Palvelu Alennuksessa osa 2

Usein käytämme tietynlaisia discount-sivustoja saadaksemme hotellihuoneen halvemmalla ja niitä nimittäin löytyy. Totuus on kuitenkin siinä, että tällaisille discount-sivustoille myydään yleensä hotellin huonoimpia huoneita. Ruvetaanko kiistelemään tällaisen käytännön rehellisyydestä? Hotellit saavat näistä huoneista hyvin pientä katetta ja siinä on ensimmäinen pointti. Toinen on siinä, että alennussivustoja käyttävät kuitenkin enemmän ne ihmiset, jotka suosivat rahan säästämistä mukavuuden sijaan, ja saavat hotellilta palvelua juuri ja juuri maksetun rahan edestä.

Hotellihuone Tarjouksessa – Palvelu Alennuksessa

Hyvän huoneen saaminen saattaa olla vaikeaa silloinkin, kun siitä on maksettu normaali hinta. Se, että kaikki hotellin huoneet ovat samanlaisia, ei pidä koskaan paikkaansa: joissakin huoneissa on isompi TV-näyttö, jotkut sijaitsevat yökerhon yläpuolella ja joidenkin ikkunoista näkyy hienoja maisemia eikä kaatopaikka. Jos vastaanotossa ollaan kohteliaita ja annetaan henkilökunnalle sopivaa tippiä, paras huone löytyy hyvin nopeasti. Jos tilanne on kuitenkin sellainen, että parempia huoneita ei ole vapaana, hotellivirkailija löytää muita mahdollisuuksia maksaa tipit takaisin: myöhäinen uloskirjautuminen, ilmainen minibaari tai muut lisäpalvelut ovat yleensä hänen päätettävissä ja hän mielellään auttaa tippiä antavaa asiakasta. Seuraavassa kirjoituksessa tulee vielä asiaa Yhdysvaltoihin suuntaaville. Siellä maailma todellakin pelaa vähän eri säännöillä kuin meillä, mutta Euroopassakin jotkut mainituista asioista toimivat täysin samalla tavalla kuin jenkeissäkin: kaikki on kiinni siitä, miten asiakas suhtautuu ympäröiviin ihmisiin.