Yhdysvaltalaisen hotellitalouden salaisuuksia osa 3

Kahden edellisen kirjoituksen perusteella jokainen varmaan ymmärsi, mitä käytäntöjä on Yhdysvaltojen hotellielämässä olemassa. Kerrotaanpas tässä vaiheessa vielä viimeinen setti sellaisia pikkuasioita, jotka on hyvä tietää ennen kuin ruvetaan käyttäytymään hotellin henkilökunnan kanssa huonommin kuin yleensä.

Yhdysvaltalaisen hotellitalouden salaisuuksia 3

Sähköavaimet

Nämä pienet muovikortit ovat kätevä nykyajan attribuutti. Ne pitävät sisällään tietoa, jonka avulla pystyy jäljittämään ties mitä, ja lisäksi niiden kadottaminen on aina pienempi ongelma kuin tavallisen avaimen ja lukon uusiminen. Välillä sattuu kuitenkin tilanteita, kun hotellihuoneen sähköavain ei vaan toimi, vaikka kuinka monta kertaa sitä lukijaan työntäisi ja kuinka monta erilaista suuntaa kokeilisi. Ratkaisu on yksinkertainen: henkilökuntaa ei kannata häiritä siinä vaiheessa, kun vastaanotto tekee sinulle kulkukorttia. Sen koodaaminen vaatii useampia toimenpiteitä eikä kukaan pidä niitä valmiina ennen saapumistasi, ja sadan kysymyksen esittäminen avaimen koodauksen aikana vain vie henkilöstön huomiota muualle. Hotellin henkilökunta tulee varmasti kiittämään niitä asiakkaita, jotka antavat heille aikaa hoitaa hommansa rauhassa – ja se palkitaan, sillä silloin kulkukortti tulee toimimaan varmasti eikä tule olemaan tarvetta palata vastaanotolle.

Kantajat Vihaavat Laukkujasi – Mutta Ei Painon Takia

Tiedätkö, milloin keksittiin perinteisinä tuntemamme matkalaukut? Vasta vuonna 1970. Silloin henkilö nimeltään Bernard Sadow huomasi, kuinka kevyesti kulkee satamatyöntekijän kärry, johon on lastattuna matkailijoiden tavaraa. Samana hetkenä hän oivalsi: pitää siis vain laittaa joka matkalaukkuun pyörät ja homma toimii! Ensimmäiset pyörillä varustetut matkalaukut eivät olleet lähelläkään yhtä käteviä kuin meidän nykyaikana käyttämät, mutta tilanne oli silti muuttunut. Matkustajien elämän helpottamisen lisäksi keksintö sai aikaan kokonaisen vallankumouksen hotellialalla, kun suurin osa kantajista menetti työnsä ja ne, ketkä pysyivät vielä rivissä, alkoivat saada huomattavan vähemmän tippiä. Mitä kantajat vihaavat? ”Ei kiitos, minä itse” -lausetta. Siis ihan oikeasti, kantaminen on hänen työtään, jolla hän saa rahaa perheelleen.

Kantajat Vihaavat Laukkujasi – Mutta Ei Painon Takia

Siivoojien Salaisuuksia

Näitä on joka maassa. Joka hotellilla on erilaisia sääntöjä, joita on toki noudatettava, mutta siivoojien työpäivät ovat usein ylimitoitettuja ja heidän aika ei yksinkertaisesti riitä joka huoneen täydelliseen siivoukseen, varsinkin jos joku huone on vaatinut enemmän aikaa – eli siis kun sieltä on juuri lähtenyt epäsiisti asiakas. Siitä syntyykin tällaisia temppuja, kuten esimerkiksi vuodevaatteiden kanssa. Lakanaa ei välttämättä vaihdeta vaan sen päälle laitetaan aikaisemman asiakkaan peittona toiminut lakana, joka ei ole niin likainen kuin aluslakana; jos isossa sängyssä on ollut neljä tyynyä ja asiakas on saapunut hotelliin yksin eikä käyttänyt kuin yhtä tyynyä, vaihdetaan vain kyseisen tyynyn tyynyliina ja niin edelleen. Astioissakin on vastaavia keinoja, kun laseja ei huuhdota kunnolla pesuaineen jälkeen, joten etenkin halvemmissa hotelleissa kannattaa joko huuhtoa ne itse ennen käyttöä tai tyytyä viinin nauttimiseen kertakäyttöastioista. Sängyn alle kannattaa välillä myös katsoa, sillä usein siivoojat ikään kuin unohtavat sängyn alla olevan lattian pesun ja sinne saattaa jäädä edellisen asiakkaan tavaraa. Kaikki edellä mainitut asiat ovat valitettavasti vain jäävuoren huippua, ja jos on mahdollista välttää hotellimajoittumista, itse yritän välttää. Mieluummin vaikka oma teltta kuin halpa hotelli; kalliimmissa hotelleissa ei ollut sen isompaa valitettavaa, mutta sielläkin välillä sattui pienempiä mokia.

Siivoojien Salaisuuksia

Siinä oli muutama asia hotellialasta. Arvostan hotellialan työntekijöiden työtä ja heidän jaksamista pysyä ystävällisinä vaikeampienkin asiakkaiden kanssa, ja se, minkä olen huomannut ja noudatan, on yksinkertainen sääntö: mitä ystävällisemmin suhtaudut hotellin henkilökuntaan, sitä parempaa palvelua saat. Täysin suoraan verrannollisia asioita!