Yhdysvaltalaisen hotellitalouden salaisuuksia osa 1

Jacob Tomsky on tehnyt töitä hotellialalla Yhdysvalloissa yli kymmenen vuotta ja kirjoitti jopa kokonaisen kirjan siitä kulissien takana tapahtuvasta elämästä, josta meidän ei välttämättä tarvitse tietää kaikkea. Tässä tulee muutama esimerkki siitä, mitä emme yleensä ajattele – ja jos joudut käyttämään hotellien palveluita useammin, en jatkaisi lukemista.

Yhdysvaltalaisen hotellitalouden salaisuuksia

Rahalla Ne Kaikki Pyörivät

Kuten kaikki aikuiset tietävät, ilmaista juustoa löytyy vain rotanloukusta. Yhdysvalloissa yhden hotellihuoneen ylläpitäminen maksaa noin kolmekymmentä dollaria vuorokaudessa ja siihen kuuluu sähkö, siivoukset, henkilökuntakulut, tekniikan vanheneminen ja niin edelleen eli käytännössä kaikki hotellin kulut. Jos olet kuitenkin onnistunut löytämään tätä halvemman huoneen, pitää olla valmiutta siihenkin, että tällaisen huoneen ylläpito maksaa hotellille enintään viisi taalaa, mistä seuraa, että suihkua ei olla välttämättä pesty edellisen asiakkaan jälkeen.

Rahalla Ne Kaikki Pyörivät

Joka hotelli pyrkii täyttämään kaikki huoneensa. Välillä sattuu kuitenkin peruutuksia, jotka vähentävät hotellin tuloa, ja niitä puolestaan korvaavat äkkivaraukset, kun myöhään illalla kaupunkiin saapunut matkailija kiertelee hotelleja henkilökohtaisesti kysyen vapaista huoneista. Tästä johtuen etenkin sesonkiaikana matkailualalla on tapana varata huoneita tai lippuja 110 prosentin periaatteella – eli niin, että kymmenen huonetta sadasta ovat varattuna samanaikaisesti useammalle asiakkaalle. Näin onkin toivottavaa, että kukaan meistä ei joudu tällaiseen kymmeneen prosenttiin, sillä yleensä heille joko annetaan sellaisia huoneita, joita ei muina aikoina käytetä huonon remontin tai muun syyn takia, tai jopa tarjotaan korvaavia vaihtoehtoja kuten taksin ottaminen naapurihotellille, jonka kanssa ollaan sovittu, että se voi ottaa vastaan ”ylimääräiset” asiakkaat. Mitkä ovat riskiryhmiä? Jos huone on ostettu suurella tarjouksella ja asiakas on siis maksanut vähemmän kuin muut, hänet todennäköisesti pyydetään joko huonoon huoneeseen tai toiseen hotelliin. Toinen riskiryhmä on sellaiset ihmiset, joita ei tässä hotellissa eikä kaupungissa tunneta ja heillä on vain yhden yön varaus – silloin on melkein ilmiselvää, että tällainen ihminen ei palaa takaisin kaupunkiin ja jaksaa viettää yhden yön huonommissakin olosuhteissa. Viimeisin ja tärkein syy, jonka takia ihmiset joutuvat ylimääräisten joukkoon, on oma käyttäytyminen. Liian röyhkeä ja vaativa asiakas menee helposti viettämään yönsä joko huonommassa huoneessa tai aivan muualla.

Ratkaise Omat Ongelmasi Itse

Yleensä, jos hotellissa tai huoneessa asiakas on kokenut joitakin ongelmia, hänen täytyy varata energiaa ratkoakseen ne itse. Hotellin henkilökunnan harteilla on aina iso määrä pyyntöjä ja erilaisia asiakkaiden välittämiä ongelmia, ja vielä yhden asiakkaan pyyntöjä he lähtevät ratkaisemaan yhtä haluttomasti kuin kaikkien muidenkin. Sitä varten, että oma pyyntö ei jää vastaanoton työntekijältä tai ovimieheltä unohtumaan, kannattaa sanoa näin: minulla on sellainen ja tällainen ongelma, kenen kanssa voisin keskustella siitä? Tai: pitääkö minun keskustella suoraan siivoojan kanssa vai kannattaako tämä asia kertoa jollekin muulle? Näitä lauseita ei siis missään nimessä käytetä huonossa mielessä, vaan vilpittömästi tiedustellaan, kenen kautta asia hoituu helpoiten ja nopeiten. Vielä yksi hyvä ja toimiva tapa on lähestyä hotellin työntekijää kysymällä hänen nimensä. Se toimii aina: niin Yhdysvalloissa kuin muuallakin maailmassa. Lisäksi se on aina niin, että henkilökohtaisesti suunnattu pyyntö toimii paremmin kuin tyhjyyteen heitetty käsky, sillä jälkimmäisen tapauksessa se on ikään kuin kaikkien vastuulla – ja kaikkien vastuu on yhtä kuin ei kenenkään vastuu.

Ratkaise Omat Ongelmasi Itse

Seuraavassa kirjoituksessa jatkamme siitä, mitä hotellien huoneissa tapahtuu, kun siellä siivotaan; ollaan kantaja-asialla ja palautetaan mieleen näitä minibaariasioita, jotka välillä askarruttavat. Hotelliala on sisältä katsottuna paljon mielenkiintoisempi maailma kuin asiakkaan silmin nähden!