Parempaa palvelua pienemmällä rahalla osa 1

Maailmassa on olemassa sellainen ihmiskategoria, jotka kuvittelevat saavansa kaikkea ilmaiseksi ja röyhkeästi pyytävät – ja yllättäen saavat! Kaikenlaista, ravintolabonuksista ilmaisiin hotelliaamiaisiin. Itse en kannata tällaista käyttäytymistä, mutta joistakin asioista kannattaa hotellissa mainita ja saada näin parempaa palvelua pienemmällä rahalla. Keinoja nimittäin löytyy.

Hotellista Tai Huoneesta Lähteminen

Halvemman Huoneen Saaminen

Suurin osa matkailijoista suosii erilaisten hotellisivustojen käyttöä saadakseen hyviä hintoja ja selkeää hintavertailua. Paras tapa nähdä kaikki tarjoukset samalta sivulta on kuitenkin vanhan tutun Googlen tai muun hakukoneen käyttö: riittää, kun hakukenttään laittaa kombinaation hotels *kaupunki* ja siirtyy karttanäkymään. Airbnb on myös hyvä vaihtoehto, mutta nyt puhutaan siis vain hotelleista. Hakukoneessa kannattaa varmistaa, että nyt ei ole päällä mitään tähtisuodattimia; ehtoina annetaan vain päivämäärät ja hintahaarukka. Kartalle ilmestyy tuloksia. Jos on kuitenkin tavoitteena päästä juuri tiettyyn hotelliin, mutta hinta tuntuu liian korkealta, voi olla röyhkeäkin – mutta vain yhden kerran! Siinä tapauksessa otetaan yhteyttä suoraan hotelliin ja mieluiten hotellin johtajaan. Sähköpostissa riittää mainita, että nyt halutaan käyttää juuri tämän hotellin palveluita ja pyytää parempaa hintaa kuin booking.com -sivustolta löytyy. Samassa sähköpostissa ilmoitetaan saapumis- ja lähtöpäivämäärät sekä mahdolliset erityistoivomukset, jos ollaan saapumassa esimerkiksi lapsen tai lemmikin kanssa. Noin kahdeksassakymmenessä prosentissa tapauksista hotelli tulee tarjoamaan joko parempaa hintaa tai ainakin bonuksia kuten ilmaisen aamiaisen, spa-proseduurin ja jotain sen tyyppistä.

Kun Hetki Lähestyy…

Onhan varmasti kaikille sattunut tilanteita, jolloin päätettiin vaan lähteä ja nyt – kavereiden seurassa, yksin tai vaikka pariskuntana. Tällaisissa tapauksissa kannattaa ehdottomasti hyödyntää erilaisia kuponkisivustoja, sillä hotellit itse eivät yleensä anna tarjouksia viime tingassa tapahtuville varauksille, kun taas kuponkisivustoille ne tällaisia myyvät. Varsinkin jos kyse on luontomajoituksesta eli esimerkiksi vuoristomökistä, saman mökin voi saada käyttöön jopa puoleen hintaan. Jos tällainen vaihtoehto ei kuitenkaan syystä tai toisesta toimi, hotellista voi varata halvimman huoneen ja yrittää ostaa lisäpalveluita sisäänkirjautumisen yhteydessä. Harvemmin on tilanteita, joissa hotellin kaikki huoneet ovat varattuja, ja sisäänkirjautumisen yhteydessä voi kokeilla maksamista korottaakseen huoneen tasoa – ja siinä tapauksessa huoneen taso nousee mitä todennäköisimmin kaksi astetta yhden hinnalla.

Kun Hetki Lähestyy…

Lisäksi voi käyttää useampaan huoneeseen tutustumista. Useimmiten hotellissa asiakkaalle ei varata tiettyä huonetta vaan varataan yksi huone tietystä kategoriasta, ja saman huoneluokan sisällä huoneet voivat vaihdella välillä jopa merkittävästi. Tämän vuoksi on syytä pyytää vastaanotolla huoneiden kiertämistä vastaanottovirkailijan kanssa ja valita kierroksen aikana se sopiva vaihtoehto, jossa huonekalut on sijoitettu haluttuun järjestykseen ja ikkunasta avautuva maisema tuntuu sopivalta.

Juhlimaan!

Joka ikinen itseään arvostava hotelli tarjoaa ilmaiseksi yleensä hintaan kuulumattomia palveluita, jos asiakas on saapunut hotelliin viettämään merkkipäivää. Puolison tai sydänystävän kanssa hotelliin saapuessa kannattaakin mainita, jos kyseessä on merkkipäivä, ja silloin hotelli tulee tarjoamaan lisäpalveluita ilmaiseksi melko suurella todennäköisyydellä. Näitä pieniä, mutta mukavia bonuksia ovat yleensä hyvä huone isolla sängyllä, samppanjapullo, hedelmäkori ja joissakin tapauksissa jopa huoneeseen toimitettu aamiainen. Tällaisten lisäpalveluiden saaminen on helppoa, kunhan jaksaa ilmoittaa hotellille etukäteen, että nyt on kyseessä isompi ja tärkeämpi tapahtuma kuin tavallinen hotelliyö. Sama pätee esimerkiksi syntymäpäiviin, lasten juhliin ja moneen muuhun merkkipäivään. Se, mistä kannattaa myös mainita, on tilanne, kun hotelliin saavutaan hautajaisten takia: silloin hotellin henkilökunta osaa ottaa surun huomioon eikä todennäköisesti tule yrittämään saamaan selvää, onkohan asiakkaalla nyt kaikki hyvin ja kiinnostaisiko häntä mennä illaksi diskoon.