Parempaa palvelua pienemmällä rahalla osa 2

Ja hei taas. Keskustelimme täällä yhden postauksen verran siitä, miten hotelleista voi saada parempaa palvelua, erilaisia bonuksia ja parempia huoneita tekemättä asian eteen melkein yhtään mitään, ja tässä jatkamme tutustumista siihen, miten samalla rahalla voi saada jotain parempaa. Joitakin keinoja on omastakin mielestäni hankala käyttää, sillä en ole tottunut pyytämään mitään ylimääräistä maksetun hinnan päälle, mutta miksi ei yrittäisi?

Puhdasta Säästämistä

Tässä ei ole kyse mistään erikoisuudesta tai bonuksesta. Jos hotellihuoneen hintaan ei kuulu aamiainen, se voi tulla aikamoiseksi vaikeudeksi, varsinkin jos aamupäiväksi on sovittu tapaamisia: silloin joudutaan syömään aamupalansa hotelliravintolassa, jonka hinnat ovat useimmiten täysin järjettömiä. Myös lähikahvilassa tilattu aamiainen toimii, mutta halvin keino on valmistaa oma aamiainen itse. Tätä varten hotellihuoneista ei valitettavasti aina löydy astioita ja tekniikkaa, mutta yllätys yllätys, kaikkea voi pyytää! Astioiden pyytäminen omaan huoneeseen ei ole mikään erikoisvaatimus, ja henkilökunta auttaa siinä mielellään. Veden- tai kahvinkeittimen saaminen omaan huoneeseen onnistuu myös helposti melkein jokaisessa hotellissa. Etukäteen ostetut jogurtit, teepussit ja voileivät tekevät säästöä noin kymmenen euron verran päivässä.

Puhdasta Säästämistä

Haasteita Vaatteiden Kanssa

Mitä tulee mieleen, kun pakataan matkalaukkua lomalle ja etenkin työmatkalle? Vaatteiden pitää pysyä sileinä. Ryppyinen kauluspaita ei sovi mihinkään tapaamiseen, ja kotona aina käytetty mekko ei olekaan enää niin hyvä päällä, kun sitä ei olla silitetty. Melkein jokaisesta hotellista saa kuitenkin silityspalvelua ja yllättäen sen hinta ei ole sen enempää kuin sopiva tippiraha hymyilevälle siivoojalle! Riittää, kun uskaltaa pyytää ja muistaa jättää tippiä ainakin silloin tällöin. Kiitosta seuraa. Vaatteiden kuivatus on erillinen huomiota ansaitseva asia. Joskus kastumme ulkona huonon kelin seurauksena, ja joskus pesemme sukkia tai alusvaatteita hanaveden alla saippuan kanssa. Harvemmassa hotellissa on olemassa ympäri vuorokauden toimivia lämpöpattereita, mutta pyyhekuivaimen pitäisi toimia aina. Samassa paikassa voi kuivattaa jopa kastuneita kenkiä, jos on kerran pakko. Ja niin: huoneeseen voi yleensä saada hiustenkuivaajan, kun sellaiselle on tarvetta, eikä sen ole pakko kuulua huoneen perusvarustukseen. Pyyntö ratkaisee.

Haasteita Vaatteiden Kanssa

Tippirahoista Vielä Kerran

Jaksan jauhaa samaa asiaa vaikka sata kertaa, kun se koskee hotellin työntekijöille annettavia tippirahoja. Niitä on oikeasti syytä antaa. Tippirahakulttuuri on erilainen joka maassa ja välillä tippirahat kuuluvat ravintolalaskuun, mutta hotelleissa tällainen käytäntö ei ole kovin yleinen. Tippirahoilla voidaan kuitenkin lähteä ratkaisemaan mitä tahansa ongelmia huonosta huoneesta parempaan palveluun. Miten toimitaan? Joka aamu, kun hotellista lähdetään ulos, sängylle jätetään pari euroa tai pieni seteli paikan tähtiluokituksesta ja omasta kiitollisuudesta riippuen. Jos huoneen siivooja on tehnyt jotain poikkeavaa eli esimerkiksi silittänyt kauluspaitojasi yön aikana ja toi ne aamulla huoneeseesi, ansaitsee hän enemmän tippiä kuin yleensä jätetään. Ja niin: mitä säännöllisemmin tippaat, sitä parempaa palvelua saat. Yhden kerran annettu tippi ei toimi jatkossa, sillä hotellialalla toivotaan säännöllistä tippiä. Omaa tippipolitiikkaa ei voi myöskään rakentaa uloskirjautumisen varaan, sillä sitä ennen tulet varmasti kaipaamaan parempaa palvelua ja sitä ei vaan tule, kun et jätä mitään ylimääräistä rahaa kenellekään koko henkilöstöstä. Hotelleissa kaikki siis toimii rahalla ja hymyllä – ja nämä kaksi asiaa ovat melkein samanvertaisia. Kun jaksaa suhtautua hotellin henkilökuntaan hyvin, saat parempaa palvelua takaisin. Kuulostaa oudolta, mutta kun ajatellaan, kuinka paljon epämukavia asiakkaita hotellin työntekijät säännöllisesti palvelevat, tulee selväksi: hymyilevä ja kohtelias asiakas ei ole mikään sääntö vaan mukava poikkeus.