Matkailijan muistilista osa 2

Edellisen kirjoituksen aiheita olivat hotellihuoneiden erilaiset laatutasot, minkä lisäksi keskustelimme hotellien varausmaksuista sekä niiden palautuspolitiikasta, joka on yleensä kovasti sidoksissa myös hotellin peruutuspolitiikkaan. Miten toimitaan varausvaiheessa omien erityistoivomusten kanssa?

Mikään Ei Takaa Sitä, Että Varauskommenttejasi Luetaan

Kuinka kätevältä tuntuu laittaa omat erityistarpeet kommenttikenttään varauksen yhteydessä? Aika kätevältä, vai mitä? Kukaan ei kuitenkaan tule takaamaan sitä, että kommenttisi päätyy hotellin henkilökunnan näkyville. Muistan, mitä kävi kerran kollegalleni työmatkoilla. Saavuimme hotelliin, jossa minulle oli varattu oma huone ja kaksi kollegaani päättivät, että voivat jakaa yhden huoneen. Varauksen yhteydessä kommentteihin laitettiin, että huoneessa pitää olla kaksi erillistä sänkyä – siis molemmat kollegani olivat miespuolisia henkilöitä. Hotelli ei kuitenkaan saanut kyseistä kommenttia ja varasi kollegoilleni tavallisen parivuoteen. Vaihto ei onnistunut, sillä hotelli oli täynnä, ja kollegani menivät nukkumaan samaan sänkyyn. Ainoa, mikä hotellilta saatiin, oli ylimääräinen peitto ja he käyttivät siis kahta. Aamulla olimme hoitaneet kaikki työrutiinimme ja palasimme kotiin. Parin kuukauden päästä tilanne toistui täysin samanlaisena ja samassa hotellissa, joka on muilta osin ollut työmatkoille täydellinen paikka. Kollegoitani katsottiin vastaanotossa sillä halveksuvalla ja ”ymmärtävällä” katseella, mutta antoivat toisen peiton taas kerran. Itse jo vähän naureskelin koko tilanteelle, mutta en voinut asialle mitään. Vuoden kuluttua yksi näistä kollegoista saapui paikalle vaimonsa kanssa, ja tällä kertaa erityistoivomuksissa luki oikea parisänky, ja arvaatteko mitä? Samanlainen ”ymmärtävä” katse ja huoneessa oli kaksi erillistä sänkyä! Eli niin: omat erityistoivomukset kannattaa varmistaa soittamalla tai meilaamalla suoraan hotelliin. Mikään muu kuin hotellin vastaus ei takaa sitä, että nämä toivomukset huomioidaan, ja välillä hotellin vastauskaan ei riitä.

Mikään Ei Takaa Sitä, Että Varauskommenttejasi Luetaan

Sitä Kuitenkin Sattuu

Voimme olla äärettömän tarkkoja hotellivarausta tehdessämme, mutta paikan päällä saattaa kuitenkin tapahtua jotain odottamatonta. Ensimmäinen sääntö: toimi heti! Jos huoneen ulkonäkö tai sen sijainti ei syystä tai toisesta tunnu sopivalta, siitä täytyy valittaa. Välillä huoneen vaihto onnistuu jopa samana päivänä ja ilmaiseksi; välillä siitä joudutaan maksamaan vähän lisää rahaa ja odottamaan pari päivää, mutta se on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin viettää koko loma huonolta tuntuvassa paikassa, vai mitä? Joskus joudutaan vaihtamaan hotellia jo paikan päällä. Siihen kuluu yleensä kokonainen vuorokausi, mutta kun kyse on viikon pituisesta tai sitäkin pidemmästä lomasta, vaihto on vaivansa arvoinen. Huoneiden puuttuminen halutusta hotellista varaussivustolla ei ole vielä mikään lopullinen tieto, joten kannattaa suunnata suoraan erilaisiin hotelleihin kyselemään sopivia majoituspaikkoja ja niiden hintoja. Miten käyttäydytään siinä hotellissa, joka on jo kokonaan maksettu ja josta halutaan muuttaa pois? Asiasta kannattaa mainita heti, kun tällainen päätös on tehty. Pitää tiedustella myös mahdollisia sakkoja, mutta yleiskäytäntö on se, että jos asiakas kertoo muutostaan vuorokausi ennen uloskirjautumista, sakkoja ei seuraa. Jotkut hotellit pitävät maineestaan jopa parempaa huolta ja sallivat sen, että asiakas muuttaa ilmaiseksi – sitä varten, että sama asiakas ei lähtisi levittämään hotellin mainetta pilaavia huhuja netissä. Huonoimmassa tapauksessa kannattaa ottaa yhteyttä varaussivustoon. Isoin on booking.com ja siellä puhelinneuvonta toimii yleensä nopeasti, ystävällisesti ja löytää sopivia ratkaisuja oikealla ammattitaidolla. Sinne voi niin soittaa kuin myös laittaa viestejä, jos jaksaa odottaa vastauksia. Kaksi tärkeintä asiaa ovat kuitenkin tässä: kaikki riippuu omasta käyttäytymisestä, eli kaikkialla maailmassa on syytä käyttäytyä nätisti. Toinen asia: ansaitsemme hyvää palvelua niin halvassa kuin kalliissakin hotellissa. Kun muistaa nämä kaksi, matkailu on pelkkää nautintoa!

Sitä Kuitenkin Sattuu