Majoituspaikan valinnan nyansseja osa 2

Viime postauksessa puhuimme siitä, mihin kannattaa kiinnittää huomiota valitessaan sopivaa hotellimajoitusta netin kautta itsenäisesti. Aiheiksi nousivat huoneiden pinta-alat, valokuvaväärennökset ja putiikkihotellit. Tässä tulee vielä muutama seikka – ja ne kaikki ovat pieniä, mutta huomion arvoisia, sillä pienistä asioista muodostuu suurista kokonaisuuksia.

Hiljaisuudesta Tykkääville

Tavallinen ihminen pystyy kyllä nukahtamaan missä tahansa ympäristössä, kunhan on tarpeeksi väsynyt. Lomalla tällainen käytäntö ei ole kuitenkaan se eniten haluttu, ja mahdollisuus nauttia rauhallisista yöunista on tärkeä tekijä hotellin valinnassa. Varsinkin kun kyse on väsyneen ihmisen lomasta ja matkailija haluaisi viettää loma-aikansa rauhassa sekä nukkua kaikki univelat pois, hotellihuoneen melutaso on syytä selvittää etukäteen. Siihen auttaa mikä tahansa karttasovellus, ja Google paljastaa paikan tiedot melko hyvin. Jos hotellin vieressä kulkee tie tai katu ja sen etäisyys hotellirakennuksesta on alle 150 metriä, liikennemelu tulee todennäköisesti kuulumaan myös huoneeseen. Google-karttojen katunäkymästä voi katsoa vähän ympärillekin ja nähdä, onko hotellin läheisyydessä yökerhoja, kapakoita tai muita melupaikkoja. Asiaan vaikuttaa toki myös ikkunoiden ääneneristystaso, ja sen saa selville hotellin rakennusvuodesta jo melko hyvin – ja viimeiset epäilyt voi hoitaa pois soittamalla suoraan hotelliin.

Hiljaisuudesta Tykkääville

Rantahotelli

Mainosmaailma on raakaa peliä. Rantaloman suunnittelussa ajatellaan enemmän merta ja hiekkaa kuin majoitusmahdollisuuksia, ja tätä ihmisten huolimattomuutta hotellien mainostajat käyttävät aina hyväkseen: melkein jokainen rantalomakaupunki on täynnä hotelleja, joiden nimessä lukee jotain ja sen jälkeen ”beach”, mikä saa lomailijan kuvittelemaan, että hotelli sijaitsee meren rannalla. Sijainti kannattaa aina varmistaa kartalta, sillä harmittavan usein tällaiset rantahotellit sijaitsevat parinkin korttelin kävelymatkan päässä uimarannalta ja omaa rantaa niillä ei yksinkertaisesti ole. Mainoksissa näkyvät ikkunoista avautuvat merimaisemat ovat myös usein kuvaustemppuja, joiden avulla saadaan aikaan vaikutelma, että hotelli sijaitsee nimenomaan rannalla.

Rantahotelli

Asiakaspalautteet

Vaikka nykyisin on olemassa niitäkin ihmisiä, jotka kommentoivat erilaisia hotelleja ja ravintoloita ihan työkseen käymättä siellä koskaan, asiakaskokemuksista voi kuitenkin löytyä hyödyllistä tietoa. Se, mikä kannattaa aina pitää mielessä, on ihmisten erilaisuus ja siitä johtuva kokemusten monipuolisuus. Lisäksi voi muistaa, että yleensä negatiivista palautetta annetaan useammin kuin positiivista. Tiedon saamista asiakkaiden kommenteista helpottaa yksinkertainen matematiikka: periaatteessa kaikki palautteet voi jakaa kahteen tyyppiin. Toinen tyyppi on se, mitä kokemuksia on ollut enemmistöllä eli mitä näkyy melkein jokaisessa kommentissa. Näitä asioita voivat olla hyvä uima-allas, huono sijainti, henkilökunnan ystävällisyys, palvelun laatu ja niin edelleen. Toinen tyyppi on taas erittäin monimuotoinen ja siinä näkyy kommentteja vaikka mistä, jotka perustuvat vain ja ainoastaan tiettyjen ihmisten odotuksiin ja heidän yleisiin vaatimuksiin majoituspaikkoja kohtaan. Tämän tyyppisiä kommentteja ei kannata ottaa huomioon, sillä niitä tulee aina ja ne ovat melko subjektiivisia, koskien esimerkiksi pöytäliinojen puuttumista hotellin ravintolasta tai kylpytakin riittämätöntä pehmeyttä. Jos jotkut nyanssit tuntuvat merkittäviltä, siihen kannattaa jo kiinnittää huomiota.

Asiakaspalautteet

Pähkinän kuoressa siis: eniten kommentteja keränneet asiat pitävät yleensä paikkansa. Lisäksi voi luottaa sellaiseen nyrkkisääntöön, jonka mukaan hotellin yleisarvosana on todellisuudessa astetta matalampi kuin netissä näkyvä, eli esimerkiksi jos varaussivustolla näkyy kymmenen tähteä asiakkaiden antamien palautteiden perusteella, se tulee mitä todennäköisimmin tarkoittamaan noin kahdeksaa tähteä. Jos arvosana on ”hyvä”, todellisuus on hyvin todennäköisesti ”OK” tai tyydyttävä. Tämä johtuu siitä, että moni meistä ei syystä tai toisesta uskalla antaa majoituspaikoille reaalista palautetta. Seuraavassa kirjoituksessa tulee jatkoa tälle aiheelle, joka varmasti askarruttaa jokaista lomansa suunnittelevaa matkailijaa. Tulemme juttelemaan mahdollisista lisämaksuista sekä muista asioista, joihin on syytä kiinnittää huomiota hotellihuoneen varauksen yhteydessä.