Hotellivieraan käyttäytymisestä osa 1

Lomalle lähtiessämme, suunnittelemme yöpymisemme yleensä hotellien varaan. Meillä jokaisella on tietysti oikeus edellyttää, että saamme paikan päällä tuntea hotellin henkilökunnan vieraanvaraisuutta ja huomaavaista kohtelua. Meidänkin tulee kuitenkin käyttäytyä hotelleissa vastaavalla ja paikkaan sopivalla tavalla. Siihen on olemassa tiettyjä etikettinormeja, joiden tunteminen helpottaa, kun mietitään mitä saa tehdä ja mitä ei.

Hotellivieraan käyttäytymisestä

Kaikille Selviä Asioita

Hotellien etiketti on melko samanlaista missä tahansa maailman pisteessä ja se kuuluu kaikille hotellin vierailijoille. Ennen kuin varataan huone, on hyvä tutustua sekä siellä käyttäytymisen sääntöihin että hotellin tarjoamiin palveluihin – varsinkin kun kyseessä on tilanne, jossa matkailijalla on erityisvaatimuksia tai -toivomuksia. Minua itseäni ärsyttävät aina pienet lapset, jotka eivät osaa käyttäytyä julkisissa paikoissa, ja heidän vanhemmat, jotka pitävät tällaisia tilanteita normaaleina. Hotellia varatessa onkin tärkeää, että lasten kanssa matkustava tarkistaa, onko kyseinen hotelli sopiva lapsiperheille vai olisiko syytä löytää joku muu vaihtoehto. Työskentely hotellin aulassa läppärin kanssa muuttuu täysin mahdottomaksi, kun ympärillä juoksee ja kiljuu vieraita lapsia, joten jos hotellilla ei ole lapsille varattuja tiloja, kannattaa etsiä muita majoittumisvaihtoehtoja.

Kaikille Selviä Asioita

Monet hotellit hyväksyvät sen, että matkailija saapuu sinne lemmikkinsä kanssa, mutta tästä asiasta täytyy ehdottomasti ottaa selvää etukäteen: muussa tapauksessa lemmikki joudutaan viemään eläinhotelliin, mikä saattaa tulla erittäin kalliiksi ja epämukavaksi. Vaikka hotellin kotisivuilla lukeekin, että lemmikit sallitaan, sekään ei vielä tarkoita sitä, että sinne saa tulla vaikka oman lehmän kanssa: hyvin usein hotelleissa on rajoituksia eläimien koolle ja painolle. Lisäksi pitää selvittää, onko koirille ulkoilupaikkaa ja mitä lemmikille kuuluvia tavaroita kannattaa pakata matkalaukkuun mukaan.

Kun varaukset on tehty ja lennot varattu, on syytä palauttaa mieleen myös huoneen sisällä toimivat etikettisäännöt. Huoneessa suositellaan noudattaa edes jonkinlaista puhtautta, vaikka se kuuluukin enemmän hotellin henkilökunnan tehtäviin. Näitä tehtäviä voi kuitenkin helpottaa, kun ei jätetä pieniä roskia tai keksien muruja pöytiin, vaan hoidetaan asiat niin kuin ne on tapana hoitaa kotonakin. Vaatteet kannattaa säilyttää niille tarkoitetuissa paikoissa, mutta sängyn kunto on jo pelkästään matkailijan päätettävissä: jos kotona ei ole tapana siistiä sänkyä aamulla eikä avata sitä illalla, sitä ei kannata tehdä hotellissakaan. Paikasta riippuen, hotellin henkilökunta huolehtii joko siitä, että sänky on laitettu viimeisen päälle, tai siistii sen hyväksyttävään kuntoon. Usein hotelleissa käytetään myös ovilappuja, joiden avulla jätetään hotellin henkilökunnalle tiettyjä viestejä, ja niiden kanssa kannattaa olla tarkkana: jos ”do not disturb” -lappu toimii melkein joka maassa samalla tavalla, niin joissakin maissa oven kahvassa roikkuva siivouspyyntö voi toimia kutsuna hotellissa pyöriville varkaille – kyllä, sitäkin valitettavasti sattuu. Paras tapa hoitaa siivouspyyntö on mainita siitä hotellin henkilökunnalle. Muutamassa maassa olen jättänyt henkilökohtaisia tavaroitani hotellihuoneessa sellaisessa kunnossa, että en vaan hyväksynyt mitenkään ajatusta hotellin henkilökunnan saapumisesta: huone oli siis täysin sekaisin. Tällaisissa tapauksissa jätin oven kahvaan saman ”do not disturb” -pyynnön ja lähdin kaupunkiin, mutta siinäkin sitten ilmeni pieniä epämukavuuksia: jos Yhdysvalloissa tämä käytäntö ymmärretään täysin, niin muutamassa Karibian saariston maassa henkilökunta tuli silti siivoamaan huonetta. He siis näkivät kyltin, mutta tiesivät, että minua ei ole hotellissa, ja menivät siivoamaan huonetta. Sen jälkeen otinkin tavaksi sen, että jätän huoneen aina vähintään hyväksyttävään kuntoon – siis sellaiseen, kun alushousuja ei roiku kattovalaisimessa eikä vessapöntössä ole jäänyt tavaraa huuhtomatta.