Enemmän kuin henkilökunta

Muistan, kun lukioaikoinani ihmettelin, miksi hotellialalle pitäisi kouluttautua?

Enemmän kuin henkilökunta

Itse olin jo päättänyt, että menen opiskelemaan tekniikkaa, mutta myös ammattikorkeakoulun aikoina piti jotain töitä tehdä – ja hotellialallahan töitä oli aina riittänyt. Toinen homman puoli oli se, että kyseiseltä alalta on ollut hyvin vaikeaa saada töitä, jos koulutus puuttui kokonaan. Tänä päivänä ymmärrän pointin, sillä olen yöpynyt jo hyvin useassa hotellissa ja osaan erottaa koulutetun hotellialan työntekijän kouluttautumattomasta. Ja ero on nimittäin suuri.

Ketä Henkilökohtaiset Asiasi Kiinnostavat?

Hotelleissa tapahtuu kaikkea. Työvisiitin aikana saatetaan pettää omaa puolisoa tuomalla perheeseen kuulumaton persoona omaan hotellihuoneeseen; välillä naurattaa ja välillä itkettää raskaan päivän jälkeen; huone voi silloin tällöin jäädä huonompaan kuntoon ja niin edelleen. Aamulla oma ulkonäkö saattaa olla paljonkin huonompi kuin edellisenä juhlailtana, kun hotelliin paluu hoitui taksilla ja ovimies kantoi juhlijan huoneeseensa… Siis kaikkea, hauskaa ja vähemmän hauskaa.

Ketä Henkilökohtaiset Asiasi Kiinnostavat?

Hotellien henkilökunta korostaa aina, että hotelli ei kanna vastuuta huoneeseen jätetyistä tavaroista. Siitä huolimatta laiminlyömme arvoesineiden säilytykseen tarkoitettuja paikkoja ja jätämme koruja sekä käteistä hotelliin. Kuinka eettinen pitää siivoojan olla, että hän ei nappaa huoneesta mitään? Eihän siitä yleensä mitään syytteitä seuraa, sillä hotellihuoneessa tapahtunut varkaus on vaikea todistaa. Siivooja ei myönnä eikä valvontakameroita ole. Tästä syystä hotellin henkilökunta valitaan aina tarkasti ja tehdään aina turvallisuustarkastus. Vierailijoiden kannalta on kuitenkin kohteliasta säilyttää arvoesineitään joko siihen tarkoitetuissa paikoissa tai kantaa niitä mukana – siis vain sen takia, että siivooja ei kokisi hetkellistä halua viedä ne. Tästä voi menettää pientä palkkaa tuovan työpaikan. Henkilökohtaiset asiat kuten puolison pettäminen eivät yleensä hotellin työntekijöitä kiinnosta. He näkevät kyllä, kun ihminen valehtelee matkakumppanin olevan puoliso ja niin edelleen, mutta heitä ei vaan kiinnosta, sillä heidän tehtävä on olla vieraanvaraisia ja eettisesti toimivia ihmisiä. Jos tuntuu nololta, että WC-pönttöön on oksennettu eikä jälkiä pysty kokonaan korjaamaan, siivooja ei huomauta siitä kuitenkaan koskaan – eikä muu henkilökunta tule katsomaan sinua uteliain silmin, että miksiköhän nyt on juotu niin liikaa. Jokaisella on omat heikkoutensa ja hotellin henkilökunta vain hyväksyy ne. Se, mistä jokaisen hyvän hotellin henkilökuntaa voi kiittää, on ymmärtäväisyys – melkein samanlainen kuin lentokoneissakin. Itkevältä naiselta kysytään, voidaanko häntä jotenkin auttaa, mutta jos ei, niin koskaan ei ruveta kaivamaan hänen sydäntä auki ja tiedustelemaan, onkohan nyt varmasti kaikki kunnossa. Toisaalta, kun hyvin masentunut ihminen kokee tarvitsevansa huomiota, hän voi aina kääntyä hotellin henkilökunnan puoleen ja tiedustella, mitä hauskaa he suosittelisivat mielialan parantamiseksi. Vaihtoehtoja on. Mikä muu on kivaa hotelleissa? Se, että vastauksia annetaan ennen kuin ehtii kysyä – varsinkin sellaisiin kysymyksiin, joita ei aina kehtaa ääneen kysyä. Ennakoiva hotellin henkilökunta osaa kertoa tarpeellisia asioita joka vierailijalle, ja tällaisen vieraanvaraisuuden takana on vankka ymmärrys siitä, miten ihminen toimii ja mitä hänen mieli pitää sisällään. Hotellien henkilökunta ikään kuin sulautuu joka vierailijan tilanteeseen ja miettii, mitä hän saattaisi tässä vaiheessa tarvita. Aivan erinomaista siis, ja toimii aina.Hotellin henkilökunnan työ on yleensä raskasta. Asiakkaiden jättämät pienet tipit eivät välillä ollenkaan korvaa sitä, mitä ihmiset siellä tekevät, mutta se on heidän valintansa: hotellialalle ei tulla ihan muuten vaan sen takia, että muuta ammattia ei osattu valita. Hotellialalle mennään auttamaan, hymyilemään, selvittämään ja kehittymään eettiseksi ihmiseksi.